HÜSEYİN DELİASLAN
  BİLGİSAYAR DESTEKLİ UYGULAMALAR
 
Yeni sayfanın içeriği

2007–2008 EĞİTİM ÖĞRETİM YILI BİLGİSAYAR DESTEKLİ UYGULAMALAR II. DÖNEM I.YAZILI ÇALIŞMA KÂĞIDI

DERS ÖĞR: Ramazan HORASAN

HAFTALIK DERS SAATİ: 3

 

S1) İSİS programının çalıştırılmasını adım adım yazınız.

C1) Başlat  Programlar Proteus 6 Professional   İSİS 6 Professional

S2) İSİS programının ana menülerini yazınız.

C2)

  1. File(Dosya)
  2. View (Görünüm)
  3. Edit(Düzen)
  4. Library(Kütüphane)
  5. Tools(Araçlar)
  6. Design(Dizayn)
  7. Graph(Grafik)
  8. Source(Programlanan Entegre )
  9. Debug(Çalıştırılması)
  10. Template(Çizim Özellikleri)

S3) File alt menülerini yazınız.

C3)

  1. New Design:Yeni tasarım alanı açar
  2. Lood Design:Daha önce oluşturulan işin tasarım alanına çağırır.
  3. Save Design:Yapmış olduğumuz işi kaydeder.
  4. Save Design As: Yapmış olduğumuz işi farklı bir isimle istediğimiz yere kaydeder.
  5. Import Bitmap:Daha önce yapılmış bir çalışmanın bir bölümünü yada tamamını tasarım alanına çağırarak dosyanıza eklenir.
  6. Expor Section:Tasarım alanın bir kısmını daha sonra kullanılmak için kaydeder.
  7. Expor Graphics: Tasarım alanınızdaki dosyanızın resim dosyası olarak kaydetmek için kullanılır.

 

S4) İSİS programının ana menüleri hakkında bilgi veriniz.

C4)

 

File(DOSYA)

Dosyalarla ilgili menüdür. File menüsünden dosyalarla ilgili komutlar yer alır.

View (GÖRÜNTÜ)

Ekran görüntüsünü ayarlamak için kullanılır.

Edit(DÜZEN)

Düzenleme menüsüdür. Bu menüde : kes, kopyala, yapıştır, geri ve ileri alma için kullanılır.

Library(KÜTÜPHANE)

Kütüphane demektir. Eleman çağırma ve oluşturma, kütüphaneyi düzenleme gibi işlemleri yapmayı sağlar.

Tools(ARAÇLAR)

Kelime anlamı olarak araçlar demektir.

Design(DİZAYN)

Tasarım alanının dizaynı için kullanılır.

 

Graph(GRAFİK)

Tasarım alanında bulunan çalışmamıza grafik eklemek vb işlemleri yapar.

     Source(PROGRAMLANAN ENTEGRE)

Tasarım alnında bulunan programlanan entegre varsa bunların programlanan işini yapar.

     Debug(ÇALIŞTIRMAK)

Tasarım alanındaki devrenin simüle (çalıştırılmasında) edilmesinde kullanılır.

Template(ÇİZİM ÖZELLİKLERİ)

Tasarım alanının ve tasarımda bulunan her şeyin rengini, yazı tipini, çizgilerin kalınlığını ayarlamak için kullanılır.

System

İSİS programını ayarlamak için kullanılır.

S5)Analog  devre nedir?

C5)R, C, Transistör, gibi elemanlardan kurulan devrelere denir.

S6) Ampermetre, Voltmetre  nedir? Devreye nasıl bağlanır?

C6)Ampermetre : Bir elektrik devresinde geçen akımı ölçen araçtır. Devreye seri bağlanır.

    Voltmetre : Bir elektrik devresinde bulunan gerilimi ölçen araçtır. Devreye paralel bağlanır.

S7)İSİS programını açtığımızda gelen ekrana ne denir? Elemanlar bu alana nasıl çağırılır?

C7) İSİS programını açtığımızda gelen ekrana tasarım alanı denir. Bu alana eleman çağırma sırası ise Tasarım alanı kenarında bulunan (P)harfinin olduğu yer tıklanır ve İSİS programının kütüphanesi gelir. Bu kütüphanede  belirli başlıklar vardır. Bu başlıkların altında (içinde) bulunan bizim devremize uygun elemanların bulunduğunu görürüz. Fareyi üzerine gelerek iki kere sol tuşuna tıklanır. Eleman listesine seçilen elemanın geldiği görülür.

 

S8)Tasarım alanında devre nasıl çağırılır? Devre yapımında izlenecek yol  nelerdir?

C8) Eleman seçme işlemi bittikten sonra elemanların bulunduğu liste üzerine gelinerek  kullanılacak eleman bir kere tıklanır. Bu işlem elemanı seçmenizi sağlar. Daha sonra fare tasarım alanında elemanın konulacağı yere götürülür ve elemanların yerleşmesi sağlanır.

Bütün elemanlar bu şekilde yerleştirildikten sonra eleman yünlerinin değiştirilmesi için elemanın üzerine fare ile gelinerek sağ tıklanır. Tasarım alanının sol alt kısmındaki oklar ile yönü ayarlanır. Eleman yerleşim işlemi bittikten sonra bağlantıları fare yardımı ile bağlantısı yapılır. Daha sonra devrenin doğruluğu kontrol edilir ve simüle edilir.    

S9)Kirşof’un akımlar kanunu tanımlayınız.

C9)Bir düğüm noktasına gelen akımların toplamı o düğüm noktasından giden akımlara eşittir.

S10)Ohm kanununu tanımlayınız.

C10) Bir iletkenin iki ucu arasındaki potansiyel farkın, iletkenden geçen akım şiddetine oranı sabittir.

S11) Kirşof’un gerilimler kanunu tanımlayınız.

C11) Devreye uygulanan gerilim, dirençler üzerinde düşen gerilimlerin toplamına eşittir.

S12)Entegre nedir?

C12)Bir kılıf içerisinde değişik elektronik elemanların birleşmesi ile oluşan elektronik devrelere entegre denir.

 

S12)Aresin ana menülerini yazınız.

C12)

  1. FİLE  (DOSYA)
  2. OUTPUT (YAZICIDAN ÇIKTI ALMAK )
  3. VİEW (GÖRÜNTÜ)
  4. EDİT (DÜZEN)
  5. LİBRARY(KÜTÜPHANE)
  6. TOOLS (ARAÇLAR)
  7. SYSTEM(SİSTEM)
  8. HELP(YARDIM)

S13)Aşağıdaki terimlerin ne anlama geldiğini açıklayınız. Areste ki yerinide yazınız.

C13

Output: Çizilen devrenin yazıcı çıktısını almaya yarar.

Redraw: Tasarım alanında bulunan şemanın yenilenmesi için kullanılır.

Flip: Tasarım alanındaki şemanın tersi elde etmek için kullanılır.

Metric: Tasarım alanındaki imlecin milimetre cinsinden ölçmesini sağlar.

Z- Theta: Tarsım alanındaki devrenin eni ve boyunun ölçülmesini sağlar.

Output kendi başına bir ana menüdür. Diğerleri ise  VİEW  alt menüleridir.

 

 

S14) Bakır yollarının rengi nasıl değişir ?

C14)

 

 

Yukarıdaki şekilde görüldüğü gibi  bakır yoların renk değişimi:

  1. System
  2. Set Colours
  3. Bot. Traces
  4. Daha sonra hangi renkge değişecekse o renk seçilir.

S15) Yazıcıdan sadece  elemanların çıkması için ne yapılır?

Aynı zamanda elemanların gerçek boyotlarında çıkması içinde ne yapılır?

C15)

 

 

Yukarıdaki şekilde görüldüğü gibi

Top silk butonunu ve 100% butonunu tıklayarak gerçekleştiririz.

S16) Yazıcıdan sadece yolların çıkması için ne yapılır?

C16)

Yukarıdaki şekilde görüldüğü gibi  Botton Copper butonunu tıklayarak gerçekleştiririz.

S17)Eleman seçimi nasıl yapılır?

C17)

 

 

 
  Bugün 1 ziyaretçi (1 klik) kişi burdaydı!  
 
=> Sen de ücretsiz bir internet sitesi kurmak ister misin? O zaman burayı tıkla! <=